"Starszy Brat, Starsza Siostra" w ZS5

W październiku w naszej szkole w rytmie Chocolate ruszył Mini Projekt „Starszy Brat, Starsza Siostra”.

Wychodząc naprzeciw obawom rodziców, przysyłających swoje maluchy do klas pierwszych, uczniowie liceum postanowili pokazać, jak bardzo im zależy, aby ich najmłodsi koledzy i koleżanki czuli się w szkole radośnie i swobodnie, a pierwsze lata spędzone w SP8 kojarzyły im się z opieką i zainteresowaniem licealistów z VII LO. Postanowiliśmy przekuć coś, co wskazywano jako wadę, w naszą największą zaletę.

Z inicjatywy pani Anny Zmorzyńskiej - nauczycielki języka angielskiego i wychowawcy klasy 3LB - powstał Mini Projekt na podstawie działających od lat w USA praktyk opieki starszych uczniów nad młodszymi. Jednak w odróżnieniu od wzorca amerykańskiego nasz projekt opiera się na zasadzie spotkań integracyjnych uczniów klas pierwszych z uczniami klas liceum, wspólnych zabaw i dzieleniu się umiejętnościami.

Nasza szkoła daje wspaniałe możliwości integracji między naszymi kochanymi pierwszaczkami, a prawie dorosłą młodzieżą. Mini projekt „Starszy Brat, Starsza Siostra” ma na celu zintegrowanie społeczne najmłodszych uczniów Szkoły Podstawowej nr 8 ze starszymi uczniami klas VII LO oraz wzmożenie poczucia bezpieczeństwa młodszych dzieci w obecności starszych. Chcemy, aby młodsi uczestnicy projektu zdobyli pewność, iż starsi uczniowie z liceum będą się nie tylko nimi opiekować podczas 8 lat pobytu w szkole, ale również wykorzystają swoje umiejętności, żeby ten pobyt urozmaicić.

Ponieważ nasz projekt jest w fazie rozwoju i nadal nad nim pracujemy, tymczasowo został wdrożony w klasie 1A, gdzie zajęcia integracyjne odbywają się pod opieką pani Moniki Fuz. Nadzór nad projektem ze strony liceum sprawuje pani Anna Zmorzyńska. Docelowo licealiści zorganizują zajęcia we wszystkich klasach pierwszych.

Odzew ze strony naszych uczniów liceum jest ogromny – polubili swoich nowych młodszych kolegów i koleżanki. Zgłosiło się bardzo dużo chętnych do podzielenia się z pierwszakami swoimi talentami i umiejętnościami. Harmonogram zajęć, które mają się odbywać raz w miesiącu, pęcznieje z każdą chwilą.
Pierwsze spotkanie integracyjne już za nami – na „pierwszy ogień” zabawy poszły uczennice klasy 3LB – Ala Wójcik, Weronika Korzeniewska i Basia Cendrowska. Po godzinnej zabawie z miejsca podbiły serca pierwszaków, co możecie obejrzeć na zdjęciach poniżej.

 

Zajęcia okazały się fantastycznym doświadczeniem dla obu stron – nasze licealistki stresowały się przed lekcją – bardzo im zależało, aby dzieciaki zaangażowały się w zabawę. Na szczęście, z naszymi pierwszakami problemów nie ma, są otwarte i bardzo chętne do nawiązywania znajomości - lekcja minęła błyskawicznie. Dziewczęta z liceum przygotowały i poprowadziły kilka zabaw dla dzieci, odbyło się również wspólne śpiewanie piosenek i nauka choreografii do tańca Chocolate. Licealistki mają nadzieję, że dzieci jeszcze chętniej będą uczestniczyły w planowanych dla nich zajęciach.

Szykujemy między innymi:
1. Lekcję andrzejkową z wróżbami dla najmłodszych – zajęcia prowadzone przez uczennice klasy 1LB;
2. Naukę tańca – podstawowe kroki na zabawę karnawałową – zajęcia prowadzone przez dwukrotnego mistrza Polski i Europy w tańcach latynoamerykańskich i standardowych, ucznia klasy 3LB
3. Rozgrywki sportowe – mecz piłki nożnej oraz nauka zasad gry fair play na boisku – zajęcia prowadzone przez uczniów klasy 2LB, grających w klubach piłkarskich oraz prosty układ cheerleadingu dla dziewczynek;
4. Wspólne kolędowanie (karaoke na święta Bożego Narodzenia) – zajęcia prowadzone przez uczniów klasy 3LB;
5. Lekcja świąteczna – gry i zabawy związane z obchodami Świąt Bożego Narodzenia z uczennicami klasy 3LB
6. Zimowe atrakcje w Parku Północnym (wspólne lepienie bałwana) z uczniami klasy 3LB;
7. Czytanie młodszym dzieciom książek – uczennice klasy 2LB;
oraz wiele innych.

Wszystkich licealistów chętnych do prowadzenia zajęć u pierwszaków zapraszamy do zgłoszenia się do pani Zmorzyńskiej w sali B6.

Zdjęcia wykonała Ala Wójcik, 3LB