Przyrodnicy na jesiennych zajęciach terenowych w Pieninach

W dniach 7-9.10.2014 klasy przyrodnicze Ie, IIe i IIIe wzięły udział w zajęciach terenowych w Pienińskim Parku Narodowym. Uczniami opiekowali się nauczyciele: Małgorzata Stańczak, Krystyna Zwarycz, Ewa Sieradzka, Mariusz Bieniek i Paweł Babecki. Program był bardzo bogaty i napięty. Nasza wyprawę rozpoczęliśmy pod Chęcinami od podziemnego zwiedzania Jaskini Raj, gdzie podziwialiśmy bogactwo form krasu w wapieniach dewońskich i uczyliśmy się odróżniać stalaktyty od stalagmitów. Wielu z nas, jak jej pierwsi odkrywcy, powtarzało „O raju jak tu pięknie!”. Szkoda tylko, że nie mogliśmy zobaczyć nietoperzy, gdyż nie przyleciały jeszcze na swoje „zimowiska” do jaskini. Następnie w pawilonie Neandertalczyka dowiedzieliśmy się jak żył ten wymarły podgatunek człowieka, a na pamiątkę prawie każdy zrobił sobie zdjęcie z mamutem.

Drugiego dnia zaraz po śniadaniu udaliśmy się na spotkanie z geografią, biologią i historią okolic Szczawnicy. Po spacerze halami, gdzie pasły się urocze stada owiec i odwiedzinach w bacówce, zdobyliśmy ruiny zamku-warowni w Czorsztynie na lewym brzegu Dunajca. Potem przepłynęliśmy ”morze” na Dunajcu czyli Jezioro Czorsztyńskie, by na prawym brzegu w Niedzicy zwiedzić zamek i poznać straszące tam duchy ( Przebacz mi Brunhildo!). Po obejrzeniu zapory na Dunajcu pojechaliśmy do miejscowości Dębe. Znajduje się tam perła zabytków klasy „0”-drewniany kościół, który wpisany jest na listę UNESCO. Jego XV-wieczna bogata, barwna polichromia zachowała się w bardzo dobrym stanie do dnia dzisiejszego. Ostatnim punktem wycieczki była chwila wytchnienia podczas wjazdu kolejką na Palenicę, szaleńcza jazda kolejką grawitacyjną i godzinny spacer po pięknym wąwozie Homole. Na zakończenie dnia, po kolacji uczniowie klasy III-ciej dokonali pasowania uczniów klasy I-szej na przyrodników G8. To był naprawdę dzień pełen wrażeń!

Trzeciego słonecznego dnia ruszyliśmy z Krościenka w Pieninki na zajęcia edukacyjne w Pienińskim Parku Narodowym. Zapoznaliśmy się z bioróżnorodnością łąk i lasów bukowo-jodłowych, badaliśmy pH gleb, określaliśmy biotopy i szukaliśmy endemitów. Uwieńczeniem naszych wysiłków była wspinaczka niebieskim szlakiem na szczyt Czertezik i spacer po grani, by móc podziwiać złoto-zielony krajobraz przełomu Dunajca z panoramą na Trzy Korony i Gorce oraz poczuć podmuch  jesiennego, ciepłego wiatru.

Zajęcia były również częścią programu profilaktycznego dofinansowanego ze środków Wydziału Zdrowia i Opieki Społecznej oraz Wydziału Kształtowania Środowiska UM Płocka.